טיפול אורתודונטי מוקדם והקשר שלו להתפתחות הפנים

חסימה נשימתית של דרכי האוויר העליונות יכולה להיגרם כתוצאה מנזלת כרונית כתוצאה מאלרגיות, מגדילת יתר של רקמת הלימפה באזור האחורי של האף והגרון (מוכר יותר כפוליפים או אדנואידים), מסטייה של מחיצות האף ועוד.

 ישנם ילדים רבים הסובלים מחסימה של דרכי האוויר העליונות דבר הגורר נשימת פה.

במצב התקין כאשר אנו נושמים דרך האף, השפתיים סגורות והלשון נשענת על החך. מיקום הלשון באזור החך קובע את רוחב הלסת העליונה שכן שרירי הלחיים והשפתיים דוחפים את השיניים כלפי פנים והלשון מתנגדת לתנועה זו ודוחפת את השיניים כלפי חוץ. כך מתקבל שיווי משקל תקין המאפשר התפתחות נורמלית של הלסתות והפנים.

כאשר ישנה חסימה נשימתית, הילד נושם מהפה. השפתיים פתוחות, הלשון מונחת על גבי הלסת התחתונה ושיווי המשקל הרצוי איננו קיים. הלחיים דוחפות את השיניים כלפי פנים ומתקבלת היצרות של הלסת העליונה. כמו כן השארות זמן רב במצב של פה פתוח משנה את כיוון גדילת הלסתות ומתקבל דפוס גדילה האופייני לנושמי פה. ילדים אלו מתאפיינים בפנים מאורכות, לסת תחתונה וסנטר אחוריים, שיניים עליונות הבולטות ביחס לשיניים התחתונות וחשיפה מוגדלת של החניכיים העליונים.

ישנם רופאים המעדיפים להמתין ולא לטפל בבעיה בגיל צעיר מתוך ידיעה שהחסימה הנשימתית לרב נפתרת מעצמה. גישה זו אומנם מבטלת את הצורך בניתוח אדנואידים אך גוזרת על הילד להתפתח כנושם פה עם כל המאפיינים שהוזכרו קודם. גם אם לאחר כמה שנים יעבור הילד טיפול אורתודונטי על מנת להרחיב את קשת השיניים העליונה הצרה, ליישר את השיניים ולהקטין את הפער בין הלסתות, עדיין מבנה הפנים יישאר של נושם פה וכנראה גם הרגל נשימת הפה לא ייפתר.

כאן המקום לציין שמחקרים רבים מצאו קשר בין נשימת פה להפרעות כגון הפרעות שינה, קשיי למידה ואף הפרעות קשב וריכוז.

מסקנות

1. באם ישנה חסימת דרכי אויר עליונים, מומלץ להיוועץ עם מומחה א.א.ג לגבי הצורך בניתוח להסרת החסימה.
2. יש לפנות לאורתודנט מומחה על מנת לבדוק האם ישנה השפעה על עמדת הלסתות והשיניים ולבצע בעת הצורך טיפול אורתודנטי מקדים (כבר בגילאי 7-9) שמטרתו לשפר את עמדת הלסתות ולאפשר מעבר לנשימת אפית.
3. לעיתים ימליץ האורתודנט על טיפול ע"י קלינאית תקשורת על מנת לאמן את השפתיים והלשון להיות במנח תקין סגור ולא רפוי כפי שהורגלו.

יתרון הטיפול האורתודונטי המוקדם בשילוב עם קלינאית תקשורת הוא בסיכוי לשינוי בהרגלי הנשימה ובדפוס הגדילה.

שתפו את הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
yyeyY דילוג לתוכן